Tuesday, July 2, 2013

Journalist: Weekly World News Stole My Bigfoot Skull Story!

This is the photo that ran with the Weekly World News story.
Mark Sal, the the Standard-Examiner reporter who broke the fossilized Bigfoot skull story is now accusing Weekly World News (WWN) of plagiarizing his story. Weekly World News is most famous for it's Bat Boy story but has used Bigfoot many times on the cover (SEE Top 5 WWN Bigfoot Covers). It is hard to tell if he is flattered or upset, none the less, plagiarism is a serious charge. 

In an article titled, "Plagiarized Bigfoot story gives big head to yours truly" Mr. Sal compares his story to the WWN:

WWN STORY: “I was looking for some fossils,” the 69-year-old “semi-retired” anthropologist told WWN, “and I was kind of drawn to something in the ground.” It was a rock, sticking up out of the dirt. “So I went and dug it out, and you couldn’t tell what it was ’cause the head was face down; all you could see was the back of it,” he said. “But when I dug it out you could see the face, perfect.”

S-E STORY: “I was looking for some fossils,” the 49-year-old “semi-retired” private investigator explains, “and I was kind of drawn to something in the ground.” It was a rock, sticking up out of the dirt. “So I went and dug it out, and ...” Well, you get the idea.

Ooh, how eerie is that? A 69-year-old “semi-retired” anthropologist and a 49-year-old “semi-retired” private investigator just happen to have the exact same experience — right down to the very words they use to describe their discoveries. Several other quotes in the two stories were verbatim, including the final paragraph of both. And on top of that, WWN photoshopped the dickens out of Standard-Examiner photographer Nick Short’s portrait of Mr. May.

How does one explain such amazing coincidences? Well, if we were to reduce it to dueling headlines, the Standard-Examiner would probably go with something like: “Unethical tabloid rag plagiarizes S-E Bigfoot story.
The article at Weekly World News titled, "Bigfoot Skull Found!" seem to already be updated with the plagiarism removed. Now the article acknowledges the Standard-Examiner article and the story of the Bigfoot skull discovery is different.

“I went for a walk in the woods so that I would avoid having to talk to son-in-law, who’s always a pain-in-the ass when he comes over for Sunday supper ,” the ex-proctologist  told WWN, “and then I tripped and fell over something that was sticking up out of the ground.”

“After I got up, I looked at it and it looked like there was these two big eye holes looking at me.  So I kicked it a few times to see if it was alive and then I realized it wasn’t alive… it was a skull!”
We reached out to Mark Sal and he confirmed WWN responded quickly to his article about plagiarism and apologized. While we had Mr. Sal on the phone we asked how he was selected to to report on the fossilized Bigfoot skull and his response was, "Luck of the draw."

Furthermore there was actually debate at the Standard-Examiner, if the fossilized Bigfoot skull was even newsworthy. Mr. Sal felt Todd May was sincere in his belief that he had discovered a fossilized Bigfoot skull. According to Mr. Sal, not only was the story worth telling and investigating, which prompted him to reach out to paleontologists for the story.

6 comments:

  1. Guy, this is not real. It is a fake anyone can order at an on line novelty shop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nice sleuthing Tomahawk. I think the source of the news is the first red flag.

      Delete
  2. Here is the link to the novelty shop. But your article says that this is the photo that ran with the story. I have seen the video of the "fossilized" stone and it is interesting.
    http://www.fiendishcuriosities.com/viewitem.php?selectItem=15

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for the links Tomahawk. Weekly World News is a KNOWN fictional news tabloid. Even if you did not grow up seeing the outlandish headlines in grocery store check-out lines, a quick look at Wikipedia describes WWN, "The Weekly World News was a largely fictional news tabloid published in the United States from 1979 to 2007, renowned for its outlandish cover stories..."

      So it would be a surprise if anybody thought the story was credible in the first place. We even have the most over-the-top Bigfoot headlines from WWN http://www.bigfootlunchclub.com/2010/01/google-archives-weekly-world-news-and.html

      I believe the Standard-Examiner reporter did contact paleontologists. I appreciate your comments and thanks again for your links!!

      Delete
  4. Journalist is one the biggest job for all. You have shared that is very essential to em as well. I have hope that I will be biggest journalist in the use. So, Your inspiration has given me a lot of pleasant. Thanks a lot mate..
    economy news

    ReplyDelete

Let's keep the language and material clean, keep in mind we have younger fans that get their Bigfoot News here too. If your comment is directed specifically to our editor, Guy Edwards, he will personally take time out of his day and ask one of us interns to reply to you in his name.

Please read our terms of use policy.